Daadkracht en discipline

Het vraagt daadkracht en discipline om meer verkoopsuccessen te boeken.

Er zijn grofweg twee antwoorden op de vraag over hoe je meer omzet kunt maken. Meer gaan verkopen of tegen een hogere prijs gaan verkopen! Uiteindelijk kun je dat alleen maar bereiken door met daadkracht en discipline meer verkoopmomenten te creëren.

Maar hoe komt het dat er mensen zijn die na het leren van nieuwe methodes of technieken soms wachten met het toepassen van datgene wat ze geleerd hebben?  Het is een beetje te vergelijken met mensen die klagen over hun conditie. Ze weten dat ze moeten gaan bewegen, maar komen toch niet in beweging. Dan moet je volgens mij ook niet klagen.

We weten dat we dingen moeten doen om ons gelukkiger of succesvoller te voelen, maar doen het toch niet

Je herkent ongetwijfeld de volgende symptomen. Je weet dat je om opdrachten te krijgen moet acquireren, maar toch stel je het acquireren uit. Je denkt elke dag aan de offertes die je nog moet nabellen, maar toch stel je het nabellen uit. Niet omdat je niet wilt bellen. Maar omdat je altijd wel een reden hebt waarom je er niet aan toe komt. “Tijd tekort!”, roep je dan. Een vage uitspraak, want je hebt evenveel tijd als ieder ander mens.

We stellen vaak belangrijke zaken uit, omdat we bang zijn om te verliezen of omdat we een taak echt moeilijk vinden. We vluchten in allerlei onbelangrijke activiteiten, waardoor we als vanzelf een excuus creëren waarom we niet toekomen aan de kritische taken die ons succes bepalen. En vertel nu eens eerlijk, je belt toch ook soms je offertes niet na omdat je bang bent dat de klant negatief reageert of omdat je denkt dat het toch niets wordt?

De angst om te verliezen beperkt onze discipline en daadkracht.

Zo is het ook met lijnen, stoppen met roken of goede voornemens voor 2025. We beginnen er niet aan omdat we toch weten dat we het niet volhouden. De belangrijkste reden waarom we in de verkoop bepaalde situaties, taken of personen uit de weg gaan is onze angst voor de afwijzing, ons eigen beeld van succes en falen of omdat we niet geconfronteerd willen worden met bepaalde antwoorden.

Gelukkig kan ik je bevestigen dat bovengenoemd gedrag normaal is. Iedere verkoper of ondernemer heeft er last van, net zo goed als dat wij soms last hebben van ongewenste pukkels.

Bewust de afwijzing opzoeken.

Maar de centrale vraag blijft natuurlijk hoe overwin je je angst voor moeilijke momenten in de verkoop? Pilletjes blijken ook hier niet te helpen. De beste kuur is pijnlijk, maar geeft uiteindelijk wel veel voldoening. De kern ligt in het feit dat echt ondernemerschap en verkoopleiderschap alleen maar tot zijn recht komt als je bewust met daadkracht en discipline de afwijzing opzoekt. Niet één keer, maar elke keer opnieuw. Een tegennatuurlijke beweging, dat realiseer ik me al te goed. Immers, ieder mens heeft de behoefte om geaccepteerd te worden.

De eerste stap overwinnen om het juiste pad te vinden.

Maar ondernemerschap komt alleen tot zijn recht als je de grenzen van je verkoopkracht opzoekt. Het is als het bezoeken van een sportschool. Er naar toe gaan kost de meeste moeite. Als je er eenmaal bent valt het wel mee. Het gevoel dat je hebt als je onder de douche staat na het trainen is waanzinnig.

De eerste stappen zetten om de klant te bellen, te confronteren, om de order te vragen of na te bellen kost juist bij belangrijke opdrachten, klanten of acquisitie energie. Maar als je er eenmaal doorheen bent, valt het resultaat vaak reuze mee. Sterker nog, je weet net zo goed als uw dokter dat in beweging blijven zorgt voor een gezond bedrijf en uiteindelijk meer werkplezier.

Wil je meer daadkracht en discipline ontwikkelen? Download nu de brochure.